Gæstfrit lys. God business.

Belysningen i restauranter og hoteller har stor betydning for helhedsindtrykket. Lyset sætter stemningen og får os til at føles os veltilpas – eller det modsatte.

Billede mangler

Når vi tager ud forventer vi, at opholdet på hotellet og måltidet på restauranten er i orden – at sovsen ikke brænder på og at sengetøjet er rent. Men ikke nok med det, vi forventer også en god oplevelse og en venlig og personlig betjening. Vi vil gerne føle os velkomne og mærke, at der er tænkt på vores velbefindende.

Belysningen i restauranten eller på hotellet har stor betydning for helhedsindtrykket. Lyset sætter stemningen og får os til at føles os veltilpas – eller det modsatte. Det er vigtigt for os som gæster, og det er vigtigt for hotellet og restauranten som virksomheder. Og kan den gæstfri belysning kombineres med lavt elforbrug, er det perfekt.

BLUE INSTALL-installatøren har ideerne til, hvordan belysningen kan være med til at give dine gæster en spændende oplevelse, uden at det giver et skyhøjt elforbrug.

Et hotel er en bygning, der aldrig sover. Gæsterne gør, men ikke personalet og installationerne. Døgnet rundt er der aktivitet – mere eller mindre, naturligvis, men selv midt i nattens mulm brænder der lys mange steder, og personale er klar til at servicere gæsterne.

Lys på gange, trapper og i lobbyen giver tryghed for gæsterne, men det er dyrt i strøm. Med mindre hotellet har installeret sensorer, der automatisk dæmper lyset, når der ingen mennesker er i lokalet. I restauranten skal lyset både være stemningsfuldt og samtidig give gæsterne mulighed for at se, hvad de spiser. Farvegengivelsen bør være tæt på dagslysets. I pubben kan lyset være mere dæmpet, mens caféen bør være bedre oplyst. Det afhænger af publikum og tidspunkt på døgnet.

Med lysstyring er det let at skabe den rette stemning, og man kan endda programmere lyssætningen til at variere over tid eller definere forskellige scenarier, fx “candlelight dinner”, “studenterfest” eller “pensionister- nes bridgeaften”. 

Admiral Hotel i fremtidens lys.

I hovedstadens hjerte ligger Admiral Hotel, med sit selvstændige udtryk, befriet for at være en del af en hotelkædes ensrettede design. Dette betyder frie hænder til at indrette hotellet som man vil – også når det gælder integrering af lys og lysdesign.

LED-belysning har sneget sig ind på hotellet og tryllet besparel- ser frem på flere fronter, uden at sætte komfort og design ud af spillet. I gangene blev glødepærerne skiftet ud med LED og i baren i lobbyen kan dynamisk belysning fx matche årstiderne med lys i flere nuancer. 

Lobbybarens LED-belysning kan programmeres til forskellige scenarier efter årstiden og tidspunktet på døgnet.

Da LED holdt sit indtog på Admiral Hotel og smed gamle neon og lavvolt halogenanlæg på porten, var de tre teknikere på hotellet henrykte over, at de ikke alene sparede på elforbruget, men også sparede på vedligeholdelsestimer.

Næsten 10.000 timer er skåret væk fra belysningens vedligeholdelse, som nu kan bruges på gæsternes komfort og service – og oven i købet med store økonomiske besparelser. 

Så meget sparer de.

Tallene taler deres tydelige sprog – der er masser af penge at spare med LED belysning. Både på elregning, afskrivning og især vedligeholdelse.