Lalandia lyser op.

Da Lalandia i Billund i 2009 slog dørene op for Aquadome, havde Jane og Torben Sommer Larsen sørget for den rette stemning, hvor scenografi og lysdesign i samspil bringer det varme syd til det høje nord. I sommeren 2012 blev det tid til at opleve de sneklædte tinder, hvor blandt andet LED-belysning skaber vinterstemning.

Billede mangler

Et enormt atrium med blå himmel og hvide skyer er det første, der møder dig, når du besøger Lalandia i Billund. Lysspots langs kanten af loftet giver sammen med hvælvingen og malerarbejdet indtrykket af en vaskeægte himmel – her er der sol og varme. I Winter World er det dog nogle andre belysningsprincipper, der blev taget i brug. 

LED-revolution.

“Tricket er at efterligne de samme principper, som lyset har ude i naturen,” forklarer Torben, som sammen med hustruen Jane skaber eventyrlige rum over hele landet. Med en baggrund inden for tv og teater, har de begge erfaring med og forståelse for, iscenesættelse. “Lys er aldrig bare jævnt og statisk; variation og dynamik er essentielt, når lys skal være med til at skabe oplevelser. Det gør vi blandt andet ved at afgrænse lyset præcist og lege med skyggerne.”

“Inde i selve Winter World er der en stor klatrevæg, en skibakke og Lalandia Mining, som vi har været med til at belyse,” fortæller Torben. Han priser sig lykkelig over, at en mindre LED-revolution har gjort det lettere for dem at arbejde med netop denne lyskilde til iscenesættelsen af Winter World. “Alternativet hedder halogen, som stadig har en bedre lyskvalitet end LED, men LED har en lang række andre fordele som gør det godt at arbejde med, og så er det langt mere energibesparende og kræver langt mindre vedligehold.”

Billede mangler

Rundt om i Winter World brænder lyset i lygtepælene med en kelvingrad på blot 2700, hvorimod hovedbelysningen har en kelvingrad på 3600, og denne kontrastforskel er vigtig, forklarer Torben.

For på den måde lægger man mærke til lyset fra lygtepælene selvom de er i et allerede oplyst rum. “Udover LED med forskellige kelvingrader kan vi også arbejde med LED-lys i profilspots, der giver os mulighed for præcis afmaskning af lyset og indsættelse af break-up gobos, så lyset falder i forskellige flotte mønstre og giver skyggeeffekter. Det skaber et flot scenarie ovre ved fx minen og på den glitrende sne.”

Torben og holdet bag Winter World har også sørget for, at baggrundslyset er køligt og dæmpet, og lyset i forgrunden holdes varmt og lidt kraftigere.

“Sådan ser vi lyset ude i landskabet, så herinde er det med til at give rummet en helt fantastisk dybdevirkning, så man føler, at man befinder sig i et bjerglandskab. Lys må aldrig blive for fladt og jævnt. Det skal skabe spænding, og det synes jeg gælder uanset om du skal iscenesætte en attraktion som hos Lalandia eller fx lave belysning på en skole. Du fortæller jo heller ikke historier uden ophold, punktummer og kommaer, vel?”